


A Timár Együttes a Csillagszeműek és a Timár Táncakadémia csoportjaiban nevelkedett fiatal felnőttekből létrehozott társulat, melynek célja Timár Sándor életművének minél teljesebb feldolgozása, magas színvonalú és hiteles bemutatása.


A Timár Együttest azzal a célkitűzéssel hoztuk létre, hogy
- egyedülálló módon -
egyetlen koreográfus,
Timár Sándor életművét, de még inkább a néptáncról vallott felfogását minél alaposabban, minél több oldalról megközelítve megismerjük és bemutassuk. Célunk, hogy a Mester alkotásait a 2020-as évek fiatal táncosainak perspektívájából lássuk,
és láttassuk a közönséggel.
Társulatunk tagjai főleg diákok, közülük többen gyermekként még közvetlenül tanulhattak Timár Sándortól. Nagy részük ugyanis a Mester felesége és tanítványa, Timár Böske által alapított Csillagszemű Táncegyüttesben nőtt fel.
“...nem elég táncmotívumokat ismerni,
a hatalmas örökségbe csak úgy “bele szemezgetni”, hanem ismernünk kell
a néptáncaink rendszerét, törvényszerűségeit, és az új műveknek ezek ismeretében kell megszületniök.”
(Timár Sándor, 1970)



timár sándor
Timár Sándor a 20. század második felének meghatározó táncművésze, koreográfusa, az újfolklorizmus vezéralakja, aki gyökeresen újította meg a néptáncról alkotott korábbi elképzeléseket.
Művészetét - elsősorban a bartóki életmű inspirációját követve - a néptánc tiszta, eredeti formában való színpadra állítása jellemzi, amelyhez a klasszikus európai műzene formavilágát hívja segítségül.
Az általa alapított Bartók Béla Táncegyüttes, majd az Állami Népi Együttes művészeti vezetőjeként, illetve az Állami Balett Intézet - később Magyar Táncművészeti Főiskola - Néptánc Tanszékének vezetőjeként, a táncházmozgalom egyik elindítójaként pályatársaira, tanítványaira, de a széles közönségre is óriási hatást gyakorolt.
A mai magyar néptáncművészet kiemelkedő egyéniségei szinte mind mesterüknek tekintik.
Az együttes első önálló vállalkozása a Timár Archívum projekt,
amelynek keretében - akár színpadi, akár filmes megjelenésben -
a Timár-koreográfiákat tágabb összefüggésbe helyezve, a Mester mögöttük rejlő folklorisztikai és pedagógiai munkáját is igyekszünk bemutatni tájegységekre lebontva. Pályatársaival, tanítványaival, egykori adatközlőivel készített interjúink sorát végignézve pedig egyre élesebben rajzolódik ki előttünk a Mester alakja.
Készülőben van a sorozat negyedik része, amelynek témája a Dél-Dunántúl. Mivel Timár Sándor a Kárpát-medence szinte minden tájegységén megfordult gyűjteni, a projekt anyaga szinte kimeríthetetlen: még hosszú évekre munkát ad majd az alkotóknak.
Timár Mihály, a Timár Együttes művészeti vezetője. Timár Sándor és Böske fiaként gyermekkorától a néptánc és a népzene világában élt: próbákra, gyűjtőutakra, külföldi tánctanításokra kísérhette el szüleit.
Ennek ellenére más pályát képzelt el magának: a klasszikus zene és a népzene iránti érdeklődés mellett hittanár és teológus diplomát szerzett. Közben szülei irányítása mellett táncolt, és asszisztensként a táncoktatással is elkezdett ismerkedni. Végül a néptánc és a táncpedagógia mellett kötelezte el magát, a tánc- és drámapedagógusi képesítést is megszerezte.
Édesapja, Timár Sándor munkásságának kutatására 2018-ban elnyerte a Magyar Művészeti Akadémia három éves ösztöndíját, amelynek hatására intenzíven kezdett foglalkozni a Timár-életmű kutatásával. eddigi eredményeit Timár Mihály számos konferencián, előadáson és publikációban ismertette az érdeklődőkkel, de ezekre az eredményekre a Timár Együttes művészi koncepciójának kialakításában is sokszor támaszkodnak Timár Gergellyel, az együttes tánckarvezetőjével és koreográfusával.

timár MIHÁLY

Timár Gergely, a Timár Együttes tánckarvezetője és koreográfusa. Timár Sándor és Böske legfiatalabb gyermekeként születésétől kezdve a néptánc és népzene világa vette körül. Ezt a természetes, családias kapcsolatot a néptánccal és a színpaddal fiatal felnőttként felváltotta a tudatos elkötelezettség: Timár Gergely tapasztalatokat szerzett más társulatoknál és alkotóknál, hivatásos táncosként is kamatoztatta tehetségét. Táncolt a Budapest Főváros Bartók Táncegyüttesben Sánta Gergő irányításával, majd felvételt nyert a pozsonyi Ifjú Szívek Táncszínház társulatába, ahol 4 évig dolgozott Hégli Dusan művészeti vezető táncosaként. Közben a táncos és próbavezető diplomát is megszerezte a Magyar Táncművészeti Egyetemen.
Jelenleg a Timár Együttes tánckarvezetőjeként és koreográfusaként - munkatársai segítségével - ő váltja valóra a Timár Mihály művészeti vezetővel közösen kialakított elképzeléseket. Édesapja, Timár Sándor hatalmas táncművészeti, folklorisztikai és táncpedagógiai öröksége számára is meghatározó, fiatal táncművészként, koreográfusként könnyen rátalált a saját művészi útjára, amely a Timár Együttes jövőjét is megalapozza majd. Koreográfusként első kimagasló szakmai elismerését a 27. Szolnoki Országos Néptáncfesztiválon szerezte, ahol 3. díjat nyert.
